Kun haluaa mitätöidä toista ja yrittää nujertaa toisen itsetuntoa, on siihen olemassa joukko vahvoja ja ilkeitä ilmaisuja. Tunnetuimmat näistä ovat ei kukaan, kaikki muutkin, aina sinä, sinä et koskaan jne.

Näiden sanojen merkitystä kannatta pohtia. Sinä et koskaan tee mitään oikein. Kun ilmaisua miettii, niin voi huoletta todeta, että eihän se voi pitää paikkaansa kenenkään kohdalla. Eikö ilkeiden kommenttien kohde koskaan tee mitään oikein? Väärin. Hän tekee varmasti joskus jotain oikein. Nämä ilmaisut ovat loukkavia ja niiden tarkoitus on vähätellä, mitätöidä ja loukata.

Tapahtuipa kerran, että Narsissi huusi Orvokille: "Kukaan ei tule sinun kanssasi toimeen, ei kukaan!" Orvokki mietti, että onhan kovaa puhetta esimieheltä, jonka tehtävä olisi kannustaa, auttaa ja luoda hyvää työilmapiiriä. Orvokki kuitenkin pohti kirjaimellisesti jokaista sanaa ja niiden sanomaa. Kukaan ei tule toimeen? Ei pidä paikkaansa. Hänellä on ystäviä, perhe, sukua ja ympärillään paljon ihmisiä, joiden kanssa hänellä on hauskaa. Orvokki tarttui ensimmäiseen mieleen nousseeseen asiaan ja puolustautui nopeasti ja spontaanisti: "Et sinä noin voi sanoa, että KUKAAN ei tule kanssani toimeen. Minulla on esimerkiksi pitkä hyvä, avioliitto. Mieheni ja minä tulemme erittäin hyvin toimeen. Väite, että kukaan ei tule kanssani toimeen ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi aviomieheni tulee hyvin kanssani toimeen." Tämä hätäinen puolustus johti Narsissin jatkohuutoon: " Minun avioeroni ei kuulu tähän. Orvokki, minun avioeroni ei kuulu tähän! Ymmärrätkö?" Orvokki meni entistä enemmän hämilleen, sillä hän ei edes muistanut, että Narsissi oli eronnut. Orvokki sanoi:" En ole puhunutkaan sinun avioerostasi. En edes muistanut, että olet eronnut."

Narsissi huusi edelleen:" Minun avioeroni ei kuulu tähän! Minun avioeroni eui kuulu tähän!

Koko keskusteluketju sai alkansa siitä, että Narsissi sanoi, että kukaan ei tule Orvokin kanssa toimeen.